woensdag 14 oktober 2009

Copiecats !

Sinds ik 3,5 jaar geleden ben begonnen met mijn webshop is het al regelmatig voorgekomen dat ik in verschillende andere shops items tegenkom die overduidelijk zijn nagemaakt van mij.
In het begin vond ik het wel een eer maar gaandeweg werd het al vervelender.
Nu heb ik het dan ook echt over shops en niet degene die mijn kleding gebruiken als inspiratie voor eigen gebruik !
De webshops met zelfgemaakte kleding schieten als paddestoelen uit de grond en dat snap ik ook wel want het is ook zo leuk om te doen.
Ik steek er dan ook elke keer weer veel tijd, energie en plezier in om steeds met elke collectie weer origineel te zijn en te blijven.
De frustratie word steeds groter want ik kan al geen foto's meer laten zien of er is wel weer een shop die dezelfde prints, applicaties en modellen gebruikt.
Maar nu is het wel heel erg, van de week werd ik geattendeerd door een webshopcollega op een site die dus echt EXACTE kopieën van mij verkoopt !
Ben er zo boos over en heb al heen en weer met haar gemaild maar kreeg alleen maar super vervelende berichten terug dus nu moet ik morgen iets gaan doen waar ik eigenlijk geen zin in heb, aangifte bij de politie en bij de KvK.

Hopelijk komt het niet zover en zijn de items er morgen af, hierboven het bewijs, kijk en vergelijk ...

13 opmerkingen:

TutLoLa zei

...dit is dus voor mij DE reden geweest om er mee te stoppen.Deze copycat gaat wel heel ver wat een lef!!Kan me voorstellen dat je stappen gaat ondernemen,terrecht ook, maar blijft vervelend om te moeten doen zoiets.Je wilt toch gewoon lekker je ding doen, creatief inspireren.Voor mij is de fun echt verdwenen,die kopiegolf in webshopland overspoelt ons creatief brein.Wens je veel succes!
Gr.Iris

eukalypta zei

En toch steun ik de stap die je niet wil nemen, maar wel moet, van ganser harte. Wat denken mensen wel? Ik heb al eens eerder gezegd dat je als inspiratiebron dient in wat ik zie op internet en webshopjes, maar iemand die exact hetzelfde namaakt, inclusief foto's die qua pose erop lijken, gaat wat mij betreft een brug te ver. Niet leuk meer zo!
Maar houdt maar wel in gedachten dat er maar 1 juffrouw Juul is, die onderhand behoorlijk wat populariteit geniet. En wie wil er dan met een nepper lopen?
In het jurkje dat ik bij je kocht zat geen eigen label, misschien is dat nog een idee om je te onderscheiden.
Groetjes, Mireille

PeTrA zei

Jeetje zeg dit is wel heel bizar!
Wat vervelend zeg dat mensen op zo'n manier geld willen verdienen!
Ik hoop voor je dat het stopt en je er wat mee kunt! Laat het vooral je eigen creativiteit niet beïnvloeden en blijf gewoon lekker je eigen ding doen!

groetjes.. Petra

jacoline sneltjes zei

Hoi

Zo over naapen gesproken, dit zijn gewoon exacte kopieeen van jouw.
Dat je wilt na-apen dat kan ik mij nog voorstellen, maar dan gebruik je op zijn minst andere stoffen dat er tenminste iets van jezelf bij zit.
Maar dit is gewoon puur nagemaakt, hoezo meeliften op andermans succes.
Ik wens je sterkte toe met het afwikkelen van deze zaak, ik zou er zeker iets aan doen.

gr jacoline

Collie-Collie zei

Dit is eigenlijk niet normaal meer!!!! Het is niet even een ideetje gebruiken, maar een complete collectie kopiëren, waar je maanden aan en naar hebt toegewerkt!! Bizar om zo je collectie bij iemand anders in de webwinkel te zien met álles exact hetzelfde als jij! Je collectie is gewoon gestolen!!! Het is zó overduidelijk gekopieerd, ik zou inderdaad ook stappen ondernemen. Jammer, dat de dame in kwestie niet hand in eigen boezem steekt en beseft dat ze verkeerd zit. Ik hoop dat dit snel wordt opgelost, zodat je collectie weer uniek is en er geen duplicaten worden gemaakt. Veel succes en sterkte met de stappen die je gaat ondernemen!!! Ik denk aan je!!!

Groetjes, Collie

Door Jolanda zei

Miranda,

Weet dat ik aan je denk enje steun...logisch anders had ik je niet getipt ;)
Nogmaals, geinspireerd worrden door een bepaalde stijl is heel wat anders dan te kopieeren, het mag gewoon niet, en blijf de reacties van haar ook echt onbegrijpelijk vinden en snap ook niet dat ze er zichzelf niet diep schaamt en toch moe tbeseffen dat ze deze srtijd niet gaat winnen!!!

Judith zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Welkom zei

Heeft deze webshop zelf geen inspiratie? Ik vind het echt heel erg voor je!

Anoniem zei

Dit gaat echt veel te ver! Kun je de webshop niet letterlijk noemen als na-aper?Dan kan iedereen haar ook even laten weten hoe we erover denken, toch?

Natascha zei

Ik werk in de advocatuur op de sectie IE (Intellectueel Eigendom). Dit soort dingen zijn in principe best aan te pakken en jouw ontwerpen kun je ook beschermen. Je zou alleen moeten nagaan of de tijd (en het geld, want advocaten zijn nu eenmaal duur!) het waard zijn. Een advocaat op het gebied van IE zou je in een (telefoon)gesprek misschien al wijzer kunnen maken.

Heel veel succes ermee!

Enneh.. geef 'r van jetje, verdorie! Is ze nou helemaal!
(maar dat laatste is mijn persoonlijke, geheel niet zakelijke kijk op het onderwerp, haha)

Helen zei

Dit is echt te erg! Het is logisch dat iedereen een manier zoekt om inspiratie op te doen maar als je dan op zo'n manier gewoon exact de dingen kopieert ben je toch helemaal verkeerd bezig lijkt me, erg flauw en getuigt van erg weinig creativiteit....hoop dat je in je gelijk wordt gesteld, dat er wat aan gedaan kan worden!

Arjanne zei

Jeetje zeg heb het met verbazing allemaal bekeken.
Ze aapt echt alles na ook de website zelf lijkt op jou idee.
Niet te geloven, kan me voorstellen dat dit je zeer doet.
Ook de reacties op Sancho zijn te gek voor woorden...jaloezie???

Ik hoop dat het lukt en dat diegene een halt wordt toegeroepn zodat jij je energie weer kunt besteden aan leukere dingen.

Sterkte,
Arjanne

Jennifer zei

Jeetje wat vreselijk zeg..gewoon precies hetzelfde, waar haalt ze het lef vandaag!?! en dan nog vervelend gaan doen als je er iets van zegt..sprakeloos